Wiadomości dla rolników na 2018r.
Od 2018r. nastąpiły zmiany w sposobie składania wniosków o przyznanie płatności. Obowiązkowo wszystkie wnioski o przyznanie płatności bezpośrednich oraz płatności obszarowych PROW składa się w formie elektronicznej za pośrednictwem aplikacji eWniosekPlus dostępnej na stronie internetowej Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Jest to wymóg Unii Europejskiej.
Aby ułatwić rolnikom złożenie wniosku przez internet, Agencja przygotowała nową aplikację eWniosekPlus. Aplikacja prowadzi rolnika przez cały proces składania wniosku. Wypełnienie wniosku rozpoczyna się od wyrysowania upraw na działkach ewidencyjnych spersonalizowanych na podstawie wniosku o przyznanie płatności na 2017 lub na dodanych nowych działkach referencyjnych. W aplikacji tej możliwe jest wypełnienie wniosku w trybie uproszczonym lub w trybie pełnym. Tryb uproszczony jest dla rolników dla których powierzchnia gruntów ornych na działkach referencyjnych zadeklarowanych w 2017 r. wynosiła poniżej 10 ha. I jest spełniony warunek, że nie ubiegają się o płatności rolnośrodowiskowe, płatności rolno-środowiskowo-klimatyczne, płatności ekologiczne lub płatności zalesieniowe. Tryb pełny jest dla pozostałych rolników. Na bieżąco prezentowane są podpowiedzi i komunikaty dla rolnika o stwierdzonych brakach lub błędach we wniosku. Aplikacja umożliwia wydruk formularza wniosku analogicznego do wersji papierowej.
Aby przystąpić do wypełniania wniosku należy się zalogować do aplikacji na stronie www.arimr.gov.pl w zakładce eWniosekPlus. Do założenia konta trzeba mieć trzy dane weryfikacyjne:
-numer identyfikacyjny producenta-„numer gospodarstwa”
-kwotę ostatniego przelewu otrzymanego z ARiMR zrealizowanego w r 2017
-osiem ostatnich cyfr numeru rachunku bankowego wskazanego we wniosku o wpis do ewidencji producentów.
Po poprawnej weryfikacji system automatycznie założy konto oraz pozwoli na wprowadzenie hasła celem zapewnienia ponownego logowania do systemu. Aplikacja będzie dostępna od 15.03.2018r.
Istnieje możliwość złożenia oświadczenia potwierdzającego brak zmian w roku 2018 w odniesieniu do wniosku złożonego w 2017r. Oświadczenie może złożyć jedynie rolnik który we wniosku na 2017 r deklarował powierzchnię gruntów ornych mniejszą niż 10 ha. I chce się ubiegać o te same płatności co w 2017r.Oświadczenia te będą przyjmowane od 15 lutego do 14 marca 2018r na formularzu udostępnionym na stronie internetowej ARiMR przez Biura Powiatowe, będzie to równoznaczne ze złożeniem wniosku o przyznanie płatności za rok 2018.
Więcej wiadomości będzie można uzyskać na spotkaniu informacyjnym 28.02.2018r w Urzędzie Gminy Starcza lub tel. 515 275 900
Ambroży Heluszka Powiatowy Zespół Doradztwa Rolniczego w Częstochowie
na podstawie materiałów Biura Prasowego ARiMR